ارائه خدمات مشاوره‌ای در ۱۷ نقطه حاشیه شهر مشهد توسط خادمیاران رضوی آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ وحش مشهد | درمان ارس، با خرد جمعی پیگیری می‌شود ثبت‌نام کلاس اولی‌ها از ۱۹ اردیبهشت آغاز می‌شود | اعلام چگونگی محدوده‌بندی مدارس اسامی فرآورده‌های سلامت فاقد مجوز اعلام شد استفاده از آسانسور عمر شما را کوتاه می‌کند! ورود واکسن روتاویروس به برنامه ایمن‌سازی کشور تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور | اعتیاد در ۶ تا ۸ درصد مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک ماجرای افشای اطلاعات بیماران در یکی از بیمارستان‌های مشهد چه بود؟ آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

بیماری قارچ سیاه چیست؟ |شیوع دوباره بیماری عفونی قارچ سیاه

  • کد خبر: ۷۸۴۱۳
  • ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
بیماری قارچ سیاه چیست؟ |شیوع دوباره بیماری عفونی قارچ سیاه
همزمان با شیوع گسترده کرونا در کشور، اخباری از شیوع بیماری نادر قارچ سیاه منتشر شده است. افرادی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند در برابر این بیماری خطرناک بسیار آسیب‌پذیرند.

به گزارش شهرآرانیوز، همزمان با شیوع گسترده کرونا در کشور، اخباری از شیوع بیماری نادر قارچ سیاه منتشر شده است، این بیماری از نوع تهاجمی است و باید هرچه سریع‌تر توسط پزشکان تشخیص و درمان شود چرا که در غیر این صورت می‌تواند باعث نقص عضو و یا حتی مرگ افراد شود.

شب گذشته رئیس بیمارستان امام خمینی تهران از ابتلای ۱۰ مورد به بیماری قارچ سیاه خبرداد و عنوان کرد: به دلیل نبود دارو مخصوص به اندازه کافی برای  این بیماری ، بیماران را از دست خواهیم داد.

بیماری قارچ سیاه چیست؟

عامل بیماری "قارچ سیاه"، قارچی به نام موکورمایکوزیس است و علت این که این بیماری را "قارچ سیاه" نامگذاری کرده‌اند این است که منجر به ایجاد رنگ سیاه در مخاط بینی می‌شود. این قارچ که معمولا درون خاک، گیاهان پوسیده و بافت‌های مرده برخی حیوانات وجود دارد از طریق تنفس یا زخم‌های پوستی وارد بدن انسان شده و به مخاط بینی آسیب می‌رساند.



افرادی که از سیستم ایمنی ضعیفی برخوردارند در برابر این بیماری خطرناک بسیار آسیب‌پذیرند. در مورد علایم قارچ سیاه باید گفت این عفونت روی سینوس‌ها، مغز و ریه‌ها تاثیر می‌گذارد و می‌تواند در افراد دیابتی یا دارای نقص شدید ایمنی مانند بیماران سرطانی خطرناک باشد.



دکتر صالح محبی متخصص گوش و حلق و بینی درباره این بیماری گفته است: قارچ سیاه در افرادی که بیماری زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی دارند با ابتلا به کرونا، دیده شده است. قارچ سیاه بیماری مسری نیست و افرادی را هدف قرار می‌دهد که دیابت، فشار خون بالا و نقص سیستم ایمنی دارند و نگرانی برای ابتلای عمومی به این بیماری وجود ندارد، فقط این که مردم از مصرف خودسرانه کورتون خودداری کنند.



پزشکان مظنون هستند که ممکن است ارتباطی میان این بیماری و دارو‌های استروئید (کورتون) که برای درمان کووید به کار می‌رود وجود داشته باشد. بطور کلی بدن قادر به دفع این آلودگی قارچی هست و کسانی که دارای یک سیستم ایمنی بشدت ضعیف هستند، مثلا بیمارانی که پیوند عضو داشته‌اند یا بیماران سرطانی، احتمالا نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند.



دکتر عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، هم درباره شیوع قارچ سیاه گفته است: بیماری قارچ سیاه یا موکورمایکوزیس از هند نیامده و همواره وجود داشته است و ربطی به کووید ندارد و در همه کشور‌ها وجود دارد. بیماران دچار نقص ایمنی و به ویژه مبتلایان به دیابت کنترل نشده در معرض خطر قارچ سیاه هستند. این بیماری قارچی در ریه، سینوس یا چشم فرد دچار نقص سیستم ایمنی، کسانی که مدت طولانی کورتون مصرف کرده اند و دیابتی‌های کنترل نشده گسترش می‌یابد که علائم و درمان مشخص خود را دارد. باید بدانیم ارائه کورتون بی رویه در درمان کرونا اصلا لازم نیست و این موضوع را در ویرایش دهم اصلاح کردیم و توصیه کردیم مصرف دارو‌هایی که سیستم ایمنی را تحلیل می‌دهد به حداقل برسانیم.

چرا مبتلایان کرونا در معرض خطر ابتلا به این عفونت قرار دارند؟

ابتلا به کرونا و دیگر شرایط محیطی باعث می‌شود تا در بدن یک پدیده مرموز فعال گردد که به «طوفان سیتوکین» معروف است. در این وضعیت، سیستم ایمنی بدن دچار اختلال می‌شود و در کنار حمله به سلول‌های عفونی، به سلول‌های سالم نیز حمله می‌کند.



پزشکان برای کاهش حملات سیستم ایمنی، استروئید تجویز می‌کنند. اما این کار باعث تضعیف قدرت دفاعی بدن و در مقابل افزایش سطح قند می‌گردد و به این ترتیب محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌آید. نکته دیگر اینکه، بیماران دیابتی که قند زیادی در خون دارند، بیشتر در معرض خطر هستند و نرخ ابتلا به دیابت در آن‌ها نیز بالاست. یکی از دلایل شیوع بالای این عفونت در هند این بوده که برخی بیمارستان‌ها و پزشکان بیش از حد لازم استروئید تجویز کرده‌اند و برخی بیماران نیز بدون مشاوره با پزشک، دارو‌های حاوی استروئید را در خانه مصرف کرده‌اند.

روش درمان بیماری قارچ سیاه

در صورت تشخیص موکورمایکوزیس، درمان باید بلافاصله با دارو‌های ضد قارچ تجویزی آغاز شود. دارو رشد قارچ را متوقف کرده، آن را نابود می‌کند و عفونت را کنترل می‌کند. دارو‌های زیر ممکن است تجویز شوند:

آمفوتریسین B
ایزاوکونازول
پوزاکونازول

این دارو‌ها از طریق تزریق درون سیاهرگی وارد بدن شده یا به صورت قرص مصرف می‌شوند. پزشک ممکن است روند درمان را با دوز‌های بالا از طریق تزریق درون سیاهرگی آغاز کند تا زمانی که عفونت کنترل شود که این نوع درمان می‌تواند چند هفته طول بکشد. سپس، روند درمان به استفاده از قرص تغییر یابد. اگر بیماری دارای عوارض جانبی مشکل‌ساز مانند معده درد، سوزش سردل، یا دشواری در تنفسی است، باید به پزشک خود اطلاع دهد. وی ممکن است قادر به تغییر برنامه درمان بیمار باشد.

منبع:صداسیما

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->